vrijdag 10 april 2015

eens wat anders...

Dames die veel achter hun naaimachine zitten herkennen het misschien wel... een wederhelft die vindt dat de dochters al meer dan genoeg jurkjes hebben...
Dus mijn waslijst van patroontjes dat ik nog wilde maken werd een beetje aangepast qua volgorde en ik begon aan de Slouchy Cardigan van Hiedi&Finn.

Met mijn nieuwe machine ging het als een trein vooruit! De mouwen stelde mij voor een uitdaging, maar het uiteindelijke resultaat viel me zo goed mee dat ik de dag nadien meteen nog eentje maakte!



De mouw had een diameter van iets meer dan 30cm en het boordje dat eraan moest maar 15cm. Geloof me dat is niet eenvoudig!!! Je moet dat boordje dan zo hard uitrekken dat het onder je persvoet uitschiet of dat je stof ter plaatse blijft steken... Dus bevestigde ik het boordje met 16 spelden (eerst de klassieke 4 speldjes, dan nog 4 bij gestoken, maar dat lukte nog niet, dus dan nog eens tussen alle speldjes eentje gestoken.
Ik dacht dat het aan de stof lag vermits sweaterstof niet zo heel goed mee geeft, maar met de rode versie, die in punto di roma gemaakt is, had ik het ook (maar wel minder).



Ik stikte de hele boord rondom door met een tweelingnaald, hoewel dit niet in de beschrijving stond. En ik was wel blij met het effect.


De boord aanzetten heb ik ook wat moeten aanpassen. De lengte die in de werkomschrijving stond was wel lang genoeg, maar dan kon ik het midden niet netjes bovenaan in de hals zetten, want dan was mijn stuk te kort onderaan. Dus onderaan ook een stuk aangezet zodat zowel bovenaan als onderaan in het midden een naad is.


De rode versie is gemaakt van punto di roma, waardoor de cardigan wat soepeler valt. Ook deze doorstikte ik met een tweelingnaald. Maar ik ondervond dat het stikken met een tweelingnaald best niet gedaan wordt met een boventransportvoet... Heerlijk om je nieuwe machine te leren kennen, ook al vind ik de relatie met mijn tornmesje niet geweldig.

Mijn Wonder vond de rode cardigan zo mooi dat ze 'm meteen aan wilde tijdens onze uitstap naar Planckendael.


Bij deze wist ik hoe ik de boord rondom moest maken, waardoor er in deze versie alleen een naad is bovenaan in de nek.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen