zondag 3 mei 2015

Hoezo een Brother kan niet smocken?

Er zijn zo van die momenten in je leven dat je eens iets nieuws wil proberen. Bij de één komt het wat vaker voor dan bij de ander...
Bij deze probeerde ik ook eens iets nieuws met mijn naaimachien: smocken!!! Pardon? U zei? Kijk maar snel naar de laatste foto als je niet weet wat het betekent.

Laat het nu geweten zijn dat de machientjes van Brother niet zo smock-vriendelijk zijn. En ja hoor, ook ik had het 'aan mijne rekker'! Maar de redding was heel snel nabij.
Even bij het begin beginnen...
Annemieke van Sofilantjes bracht een nieuw patroon uit. De Brueram top/jurk(en), een zomers modelletje dat ik meteen leuk vond om eens te maken en dat was dus die nieuwe uitdaging, want de rug moest gesmockt worden.
Op de Facebookpagina stond een link naar een blog met de melding dat er handige tips in stonden voor het smocken met een Brother. Na mijn eerste poging, die uiteraard falikant de mist in ging, snorde ik haar blog-post op en vond daar de link naar een handig filmpje.

Moest er interesse zijn, kan ik misschien eens een poging doen om een foto-tutorial te schrijven... Als je dat wel ziet zitten, laat dan even een comment na...
Hier vind je een foto tutorial :)



Terug naar de jurk! Ik maakte een maatje 116 omdat dit volgens de instructies het best bij mijn Wonder zou passen. Nu het klaar is, vind ik 'm wel wat aan de strakke kant...


  Ze is zo blij met elk jurkje dat ik maak! Daar blijf ik toch het meest van genieten! Laat ons hopen dat het nog jaren duurt :)

Het stofje is van Soft Cactus. Omdat ik net 10 cm tekort kwam, moest ik het voorpand van het lijfje tegen de draad in knippen, maar vermits het katoen is én het niet opvalt qua print, kon dat niet echt veel kwaad.

 Er miste nog iets aan de jurk, dus koos ik voor een zeer opvallend stiksel bij het omzomen - lang leve mijn Brother 1300!!!

 En dit is het eindresultaat van het smocken. Niet slecht voor een eerste keer, al zeg ik het zelf!



10 opmerkingen:

  1. Een foto-tutorial is altijd welkom! Mijn brother was wat me tegenhield dit patroon te kopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook een Brother dus de tutorial is zeer welkom :)
    Mooie jurk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://wondermirakel.blogspot.be/2015/05/smokken-op-een-brother.html

      tutorial klaar :)

      En bedankt voor je complimentje!

      Verwijderen
  3. k schreef vorig jaar een foto-tutorial op mijn blog over smocken met een Brother. Benieuwd of je dezelfde techniek gebruikt! http://sopoposew.blogspot.be/2014/06/holy-smocking.html

    Mooie jurk, trouwens. Het patroon staat op mijn wishlist!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe nog een extra stapje. Zal er nu meteen werk van maken om die tutorial eens te maken :)

      Verwijderen
    2. Trouwens, dankjewel voor het complimentje over de jurk :)

      Verwijderen
  4. en toch lijkt me dat ingewikkeld dat smokken, ik waagde het nog nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het was ook maar mijn eerste keer hoor en het resultaat is best goed.
    ik herhaalde de techniek deze week met hetzelfde patroon maar in top-versie voor mijn jongste en ook deze keer ging het behoorlijk goed.
    gewoon eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen