maandag 4 mei 2015

"Smokken" op een Brother?

Naar aanleiding van dit kleedje dat ik maakte met een gesmockte rug en de interesse in een foto-tutorial hierover, schrijf ik deze blog-post.

Om de puntjes op de i te zetten en omdat er wel waarheid zat in de opmerking die ik erover kreeg, want het moet wel correct zijn... maar eigenlijk gaat het hier niet over smokken, maar over rimpelen met elastisch garen...

Het échte smokken ga ik hier niet uitleggen. Je kan eens naar deze link gaan om een voorbeeld en Engelstalige uitleg te bekijken.

Maar rimpelen met elastisch garen op een Brother naaimachine kan je dus als volgt doen...

Het "geheim" zit 'm in het verhogen van de draadspanning in je spoelhuls.
Als eerste verwijder je het ijzeren plaatje dat boven je spoelhuls zit. Bij mijn Brother NV1300 zit dat met een schroefje vast, maar bij mijn 'oude' Brother Innovis 15 kon ik het gewoon zo los klikken.


Brother levert een handig schroevendraaiertje mee met de machine om die schroeven op dat plaatje los te draaien.

Eenmaal dat het schroefje los is (of als er geen schroefje is om het plaatje los te maken), klik je het plaatje naar voor en schuift het eraf.

Dan haal je de spoelhuls uit de machine. Je ziet hier nu 2 kleine schroefjes verschijnen: eentje met een kruis (rechts) en eentje waar normaal gezien een groen verfspatje op zit (links).

Dat groene verfspatje kan je best even wat lospeuteren (ik deed dit met het mini schroevendraaiertje).

En nu ga je de spanning in je spoelhuls verhogen door dat schroefje zo vast mogelijk te draaien. Ik gebruikte het kleine schroevendraaiertje dat bij mijn overlock-machine zit. Dat paste perfect.

Dan neem je je spoel met elastisch garen -dit heb je vooraf met de hand opgewonden; je moet hierbij opletten dat je het garen een klein beetje uitrekt tijdens het opwinden- en je legt het in je spoelhuls en trekt het elastisch garen onder het haakje.

Als je het goed doet, voel je dat je garen vast zit. Als je nu het garen loslaat zal het stevig in je spoelhuls blijven zitten.

Leg je spoelhuls terug in de machine, maar sluit het plaatje nog niet.

Je gaat nu eerst het elastisch garen naar boven trekken.



Eenmaal dat je elastisch garen naar boven getrokken is, kan je het ijzeren plaatje terug dichtmaken,
 en sluiten.

En je bent klaar om te smokken, euh, sorry: met elastisch garen te rimpelen met je machine.

Nog wat tips: 
- hecht je draad aan het begin en einde van elke rij heel goed!
- op het einde van je rij moet je zorgen dat je de onderdraad (je elastisch garen dus) ver genoeg uittrekt en niet te kort afknipt, want dat moet ten allen tijden boven blijven)
- let erop bij elke rij dat je nog genoeg elastisch garen op je spoel hebt; zoniet moet je eerst je spoel opnieuw opwinden en je spoel weer goed steken -dit kan in principe zonder het ijzeren plaatje te verwijderen.
- wanneer je klaar bent met rimpelen niet vergeten om met veel hete stoom te strijken zodat je elastiek nog meer bijeen krimpt

Al dat werk loont wel de moeite!

Hopelijk is deze uitleg wat duidelijk voor iedereen. Je kan ook nog dit Engelstalig filmpje bekijken van de techniek die ik hier gebruik. Ik heb dit immers niet zelf uitgevonden!


Enne, achteraf niet vergeten om het schroefje, je weet wel dat met het groene verfspatje, terug wat losser te draaien!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen