zondag 9 augustus 2015

Getting ready for Autumn - Otium Sweater

Otium Sweater by Sofilantjes

 

 

You might start to think I don't sew anything else but Sofilantjes Patterns lately... You might be right! But look at the results... They all turn out so great!

Since we live in Belgium, in August you just have to realise that Autumn is not too far away anymore. So, I started on a sweater for my miss Wonder, and of course I just had to try the Otium Sweater.




 
Een mens zou denken dat ik de laatste tijd niets anders meer naai dan patroontjes van Sofilantjes. Een mens zou wel eens gelijk kunnen hebben! Maar kijk naar de resultaten... ze zijn allemaal zo prachtig!

Als je in België woont moet je je in augustus bedenken dat de herfst eraan komt. Dus begon ik aan een truitje voor mijn miss Wonder en uiteraard moest ik de Otium Sweater eens proberen.











My choice of fabric was very easy. I bought this amazing fabric about a month ago. Finch Fabrics is a fairly new brand on the market in Belgium, but they've done an amazing job in bringing some very special fabrics to the sewing-comunity!
I had read about it and was now confronted with a downside of the fabric. The print goes against the grainline of the fabric. A bit tricky to work with and it shows in this Otium Sweater around the neckline.
The front and back panel are cut against the grainline to follow the print, but the bow and banding are normally cut.


Stofkeuze was heel eenvouding voor dit project. Ik kocht deze stof een maand geleden. Finch Fabrics is een relatief nieuw merk, maar ze zijn erin geslaagd om een zeer origineel assortiment op de markt te brengen.

Ik had er al over gelezen en ik werd nu ook geconfronteerd met het nadeel van de stof. De print gaat tegen de draadrichting in. Dat is een lastig gegeven en het is ook wel wat te zien in de afwerking rond de nek van deze Otium Sweater.
Het voor- en achterpaneel zijn tegen de draadrichting geknipt om de print te volgen, maar de strik en de boorden zijn gewoon geknipt.






Still, I love the outcome of the Otium Sweater & so does miss Wonder. Once it was finished & she did the final fitting, she didn't want to take it off anymore, even though it was 28°C. Mission accomplished!
It will be the perfect back-to-school outfit.

Hoedanook, ik vind het eindresultaat van de Otium Sweater geweldig & miss Wonder ook. Toen de sweater helemaal af was en ze hem nog eens moest passen, wilde ze hem niet meer uitdoen, ook al was het 28°C. Missie geslaagd!
Dit wordt de perfecte eerste-schooldag outfit.







13 opmerkingen:

  1. Heel mooi!! Hopelijk houdt Finch Fabrics in de toekomst wel rekening met de draadrichting want het design is wel prachtig!

    Groetjes,
    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. just lovely! and the stitching around the neckline is PERFECT.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. supermooi! zeker met die rug! kan je dit in sweaterstof maken of is soepelere tricot noodzakelijk? (sorry ken die finch stofjes niet)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze is een gewone tricot. In sweaterstof zal het ook wel lukken, maar dan zou ik de strik toch in een bijpassende soepelere stof maken, denk ik.

      Verwijderen
  4. Zeer mooi! Zowel de stof als de rug van de sweater!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel gaaf gedaan, zowel stof als patroon komen optimaal tot hun recht zo. de draadrichting stoetmij totaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg tof!! En het is al gezegd, maar zo netjes! Heb je de boorden gewoon gelockt en dan met de tweelingnaald?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks!
      De nekboord heb ik met een tweelingnaald afgewerkt; de andere boorden met een locksteek op mijn gewone naaimachine (mijn overlock levert niet meer zo'n goed werk de laatste tijd; moet de messen vervangen)

      Verwijderen
  7. Super mooi! Vraagje. Ik wil deze trui ook maken maar ik kan bij het patroon geen deel vinden voor de nekboord. Hoe bepaald je dan hoe groot je die moet uitknippen? Sorry ben echt een beginner en is me niet duidelijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen